Forum .....::::: Politechnika Rzeszowska :::::..... Strona Główna .....::::: Politechnika Rzeszowska :::::.....
Forum Wydziału Zarządzania i Marketingu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wywiad gospodarczy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum .....::::: Politechnika Rzeszowska :::::..... Strona Główna -> IV ZD / IVZD Materiały
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gruby
Licencjat



Dołączył: 05 Paź 2006
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Przeworsk/Rzeszów C03
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: 26 Lis 2008, Śro 17:26    Temat postu: Wywiad gospodarczy

Jeśli ktoś chce to umieściłem tu, tą notatkę z BI
Business Intelligence ( w Polsce )oznacza aplikację lub zestaw aplikacji, których zadaniem jest wsparcie procesów podejmowania decyzji poprzez narzędzia raportująco-statystyczne, operujące na danych zgromadzonych z pomocą innych systemów informatycznych. Obecnie coraz częściej na świecie systemy te nazywane są CPM, tj. systemami wspomagania wydajności przedsiębiorstw

Najczęściej spotykane odmiany systemów zaliczanych do BI to:
1. EIS - systemy powiadamiania kierownictwa (Executive Information Systems), którego zadaniem jest ułatwianie i wspomaganie zbierania informacji pomocnej przy podejmowaniu decyzji. EIS w łatwy sposób udostępnia informację z wewnętrznychi zewnętrznych źródeł, która jest istotna ze względu na cele i oczekiwania organizacji.
2. DSS - systemy wspomagające podejmowanie decyzji (Decision Support Systems). Aplikacje dostarczające informacji i wiedzy, wykorzystywane głównie przez kierownictwo średniego i wysokiego szczebla oraz analityków korporacyjnych. W efekcie wykorzystania systemów DSS uzyskujemy raporty i zestawienia, które dostarczane są kierownictwu w ramach systemów informowania kierownictwa EIS. "Inteligentne" DSS (IDSS) wykorzystujące technologie sztucznej inteligencji, systemy ekspertowe oraz modelowanie operacyjne i kognitywistyczne procesów decyzyjnych. Celem tych systemów jest zastępowanie lub wspomaganie złożonych lecz już dobrze zdefiniowanych funkcji rozumowania.
Przez ostatnie 10 lat zmieniała się nazwa programów wspomagających decyzję - od EIS (Executive Information Systems) poprzez DSS (Decision Support Systems) aż do systemów BI (Business Inelligence). Programy EIS - systemy informowania kierownictwa - były zwykle budowane przez zespoły programistów przy użyciu języka C++, aby umożliwić menedżerom i szefom firm łatwe i proste otrzymywanie wybranych informacji o kondycji ich przedsiębiorstwa.
Aplikacje DSS należały do pierwszej generacji oprogramowania, które w sposób dynamiczny generowały zapytania SQL w celu uzyskania takiej informacji, jaką użytkownik DSS chce zobaczyć. Pozwalają one w sposób efektywny wyodrębnić dane z relacyjnej bazy danych bez konieczności zrozumienia czy nauczenia się pisania skryptów SQL.
W odróżnieniu od aplikacji EIS, programy DSS mogły dotyczyć różnych zastosowań, pod warunkiem, że ich opis był przechowywany w relacyjnej bazie danych. Na dodatek użytkownik DSS mógł zadawać pytania w szerokim zakresie zastosowań w biznesie, a uzyskane informacje-odpowiedzi mógł w prosty sposób formatować w bardziej zrozumiałe prezentacje. Pytania zadawane przez użytkowników DSS mogą dotyczyć o wiele bardziej złożonych spraw, niż to co oferował EIS. I tak w aplikacji DSS możemy zadawać pytania takie, jak: Jak wielu klientów korzysta z usług firmy? Jaki jest najlepiej sprzedający się produkt? Jaki jest najgorzej sprzedający się produkt? Uwieńczeniem ewolucji zmian oprogramowania DSS stały się pierwsze aplikacje BI (Business Intelligence) czyli systemy dostarczające kompleksowych informacji, wspierające podejmowanie decyzji na wszystkich szczeblach zarządzania przedsiębiorstwem. Tego typu aplikacje oparte na interfejsach sieciowych pozwalają użytkownikowi łatwo wybierać interesujące go dane z jednego lub wielu źródeł i mogą dotyczyć wielu zastosowań.
3. MIS - Systemy wspomagania zarządzania (Management Information Systems) przeznaczony dla biznesu i innych organizacji, który zbiera i analizuje dane ze wszystkich wydziałów, po czym dostarcza je jednostkom zarządzającym w uporządkowanej formie i z aktualną informacją, np. w postaci raportów finansowych, analizy magazynowej itp.
4.GIS - systemy informacji geograficznej (Geographic Information Systems). System informacyjny służący do wprowadzania, gromadzenia, przetwarzania oraz wizualizacji danych geograficznych, którego jedną z funkcji jest wspomaganie procesu decyzyjnego.

W skład aplikacji BI wchodzą: DSS, aplikacje przeznaczone do przetwarzania online (OLAP), aplikacje do tworzenia statystyk oraz aplikacje do analizy związków między danymi (data mining - eksploracja danych) - korelacji, związków przyczynowo-skutkowych itp.
OLAP (ang. online analytical processing) - oprogramowanie wspierające podejmowanie decyzji, które pozwala użytkownikowi analizować szybko informacje zawarte w wielowymiarowych widokach i hierarchiach. Narzędzia OLAP są często używane do wykonywania analiz trendów sprzedaży czy analiz finansowych (hurtownia danych). Są też przydatne do wstępnego obejrzenia zbioru danych przez analityka we wstępnej fazie analiz statystycznych. Systemy OLAP zazwyczaj kategoryzuje się według podziału na trzy grupy:
wielowymiarowe (MOLAP, ang. multidimensional OLAP)
relacyjne (ROLAP, ang. relational OLAP)
hybrydowe (stanowiące powiązanie )
Eksploracja danych ( wydobywanie danych, ekstrakcja danych ang. data mining) to jeden z etapów procesu odkrywania wiedzy z baz danych (ang. Knowledge Discovery in Databases, KDD). Idea eksploracji danych polega na wykorzystaniu szybkości komputera do znajdowania ukrytych dla człowieka (właśnie z uwagi na ograniczone możliwości czasowe) prawidłowości w danych zgromadzonych w hurtowniach danych. Techniki i metody służące eksploracji danych wywodzą się głównie z obszaru badań nad sztuczną inteligencją. Główne przykłady stosowanych rozwiązań należą do następujących zakresów:
wizualizacje na wykresach
metody statystyczne
sieci neuronowe
metody uczenia maszynowego
metody ewolucyjne
logika rozmyta
zbiory przybliżone
W eksploracji danych rozwijane są różne modele przetwarzania, różniące się zakresem zastosowań, stosowanymi algorytmami rozwiązań, sposobem prezentacji wyników. Wśród nich wyróżnia się:
streszczanie
poszukiwanie asocjacji
analiza funkcjonalna
klasyfikacja
grupowanie
Niebezpieczeństwa stosowania BI:
-Oczekiwanie od systemu BI prostych, jednoznacznych odpowiedzi, a nawet wskazania "jedynie słusznego rozwiązania" - jest to praktycznie niemożliwe do zrealizowania.
-Tendencyjna prezentacja danych. Nie zamierzona wynika z ignorancji użytkowników w zakresie rygorów statystyki.
-Wysokie koszty


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Gruby dnia 26 Lis 2008, Śro 17:36, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marta:)
Student



Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: 13 Sty 2009, Wto 17:26    Temat postu:

Angielskie słowo foresight tłumaczone jest często na język polski jako "przewidywanie". Proces foresight można rozumieć jako systematyczne patrzenie w przyszłość. Nie chodzi tu jednak jedynie o prognozę, ale raczej o możliwość wpływu na bieg wydarzeń. Ma on na celu wskazanie i ocenę przyszłych potrzeb, szans i zagrożeń związanych z rozwojem społecznym i gospodarczym oraz przygotowanie odpowiednich działań wyprzedzających z dziedziny nauki i techniki.


Najczęściej cytowaną definicją jest ta stworzona przez Bena Martina (1995) w SPRU, który opisuje foresight badawczy jako „proces zaangażowany w systematyczne próby spojrzenia na długoterminową przyszłość nauki, technologii gospodarki oraz społeczeństwa, mający na celu identyfikację obszarów badań strategicznych oraz powstających technologii generycznych, które mają potencjał przyniesienia najwyższych korzyści gospodarczych i społecznych.”
Podobnie, Luke Georghiou (1996) w PREST opisuje foresight technologiczny jako „systematyczne środki oceny tych rozwojów nauki oraz technologii, które mogą mieć wyraźny wpływ na konkurencyjność przemysłową, tworzenie bogactwa oraz jakość życia.” Wymienia się pięć ważnych aspektów powyższych definicji

Istota foresightu wyraża się w badaniu możliwych, prawdopodobnych i preferowanych wersji przyszłości poprzez:
1.przewidywanie i prognozowanie długoterminowych perspektyw,
2.interaktywną i wymagającą zaangażowania wielu uczestników metodę dyskusji i analizy,
3.opracowanie strategicznych wizji,
4.Implikacje dla obecnie podejmowanych decyzji.

Geneza
Początki foresightu
forsight pojawił się już podczas I wojny światowej
Pierwsze inicjatywy zmierzające do prognozowania rozwoju technologii podejmowano w USA w końcu lat pięćdziesiątych w sektorze obronnym.
Jednakże powstanie tego, co dziś nazywamy jako „foresight” miało miejsce na początku lat siedemdziesiątych w Japonii.
W Polsce realizację pierwszych działań o charakterze foresightu podjęto po przystąpieniu do Unii Europejskiej. Był to „Pilotażowy Projekt Foresight w Dziedzinie Zdrowie i Życie”.

Japonia, to kraj, w którym foresight technologiczny trwa najdłużej, a badania przyszłościowo obiecujących technologii koordynuje (co 5 lat od 1970) tamtejsza Agencja Nauki i Technologii. Uzyskiwane przez nią wyniki są publikowane i rozpowszechniane w celu dostarczenia podstawowej informacji dla strategicznego planowania przez różne organizacje w sektorze prywatnym i publicznym.

Pod koniec lat 60. w Japonii stwierdzono, iż prognozowanie technologii jest potencjalnie przydatnym narzędziem polityki, w związku z czym wysłano zespół do Stanów Zjednoczonych w celu konsultacji z tamtejszymi ekspertami. W latach 70. Agencja Nauki i Technologii (STA) podjęła swoją pierwszą 30-letnią prognozę przyszłości nauki i technologii (NiT). Celem było stworzenie holistycznego przeglądu obejmującego wszystkie NiT. Ów przegląd umożliwiał udostępnianie decydentom zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego podstawowych informacji dotyczących długoterminowych trendów niezbędnych do szerokiego ustalania kierunków. Przeprowadzono ankiety na kilku tysiącach ekspertów z przemysłu, uniwersytetów oraz organizacji rządowych (przy wykorzystaniu kwestionariusza Delphi) dotyczące możliwych innowacji lub rozwoju technologii, ich szacowanego czasu wystąpienia, ważności i możliwych ograniczeń ich organizacji. Wyniki pierwszej rundy badania zostały zsyntetyzowane oraz zwrócone tym samym ekspertom, którzy w drugiej rundzie zadania Delphi mieli szansę potwierdzenia lub modyfi kacji swoich poglądów. Owe 30-letnie prognozy są od tego czasu powtarzane średnio co pięć lat.
Czym jest Foresight?
Foresight jest procesem kreowania kultury myślenia społeczeństwa o przyszłości, w którym zarówno naukowcy jak i przedstawiciele przemysłu oraz administracji publicznej biorą udział w wyznaczaniu strategicznych kierunków rozwoju badań i rozwoju technologii w celu przysporzenia jak największych korzyści ekonomicznych i społecznych.
Wyniki foresightu informują decydentów o nowych tendencjach rozwojowych, pomagają uzgodnić scenariusze rozwoju, pozwalają zharmonizować działania partnerów społecznych (rządu, środowisk naukowych i przemysłowych, małych i wielkich firm, różnych sektorów gospodarki) oraz służą pomocą w ustaleniu kryteriów finansowania nauki i techniki.
Foresight jako nowoczesne narzędzie planowania wskazuje na najbardziej akceptowane społecznie sektory gospodarki i działania, na których powinna się koncentrować finansowa pomoc państwa. Ponadto wyniki foresightu pozwalają na kształtowanie regulacji prawnych w sposób służący poprawie warunków funkcjonowania przedsiębiorstw przy zachowaniu lub zwiększeniu korzyści ekonomicznych państwa.

Rodzaje foresigtu

Foresight technologiczny
- Identyfikacja kluczowych technologii w przyszłości
- Ocena szans i zagrożeń dla technologii
- Identyfikacja działań, które należy podjąć w celu rozwoju technologii

Foresight regionalny
- Identyfikacja kluczowych dla danego regionu kierunków rozwoju
- Uzyskanie konsensusu społecznego co do kierunków rozwoju
- Identyfikacja kluczowych organizacji potrzebnych do osiągnięcia zamierzonych kierunków
- Stworzenie sieci współpracy pomiędzy jednostkami, które podejmą zaplanowane działania



W celu wyjaśnienia istoty procesu foresightu technologicznego używano w języku angielskim bardzo wielu terminów, które do tej pory zastępowały właściwą nazwę. Wśród nich wymienia się m.in.:
1.„technology monitoring”,
2.„monitoring of new technologies”,
3.„early signal monitoring”,
4.„technology forecasting”,
5.„technological forecasting”,
6.„technology road mapping”,
7.„technology watch”,
8.„technology scouting”,
9.„technology evaluation”,
10.„futures research”,
11.„futures studies”.

Metody stosowane w ramach foresightu technologicznego to między innymi:
metodę Delphi,
panel ekspercki,
analizę SWOT,
konsultacje społeczne,
ekstrapolację,
modelowanie,
krzyżowa analiza wpływów,
technologie kluczowe,
drzewo odniesień.


Foresight narodowy
Pola badawcze w Narodowym Programie Foresight „Polska 2020”
Zakres realizacji Narodowego Programu Foresight „Polska 2020” obejmuje trzy pola badawcze oraz dwadzieścia tematów szczegółowych, wchodzących w zakres poszczególnych pól
:
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ POLSKI
Jakość życia;
Źródła i wykorzystywanie zasobów energetycznych;
Kluczowe problemy ekologiczne;
Technologie na rzecz ochrony środowiska;
Zasoby naturalne;
Nowe materiały i technologie;
Transport;
Integracja polityki ekologicznej z politykami sektorowymi;
Polityka produktowa;
Zrównoważony rozwój regionów i obszarów.
TECHNOLOGIE INFORMACYJNE I TELEKOMUNIKACYJNE
Dostęp do informacji;
ICT a społeczeństwo;
ICT a edukacja;
eBiznes;
Nowe media.
BEZPIECZEŃSTWO
Bezpieczeństwo ekonomiczne (zewnętrzne i wewnętrzne);
Bezpieczeństwo intelektualne;
Bezpieczeństwo socjalne;
Bezpieczeństwo techniczno-technologiczne;
Rozwój społeczeństwa obywatelskiego.
Cele Narodowego Programu Foresight „Polska 2020”
Celem Narodowego Programu Foresight „Polska 2020” jest:
Określenie wizji rozwojowej Polski do 2020 roku.
Określenie – poprzez konsensus z głównymi interesariuszami – priorytetowych kierunków badań naukowych i prac rozwojowych, które w perspektywie wieloletniej wpłyną na przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego.
Racjonalne wykorzystanie wyników badań w praktyce oraz stworzenie dla nich preferencji w przydziale środków budżetowych.
Przedstawienie znaczenia badań naukowych dla rozwoju gospodarki oraz możliwości ich absorpcji przez gospodarkę.
Zbliżenie zasad polskiej polityki naukowej do wymogów UE.
Kształtowanie polityki naukowej i innowacyjnej w kierunku Gospodarki Opartej na Wiedzy.
Racjonalizacja nakładów realizowanych ze środków publicznych.
Stworzenie języka debaty społecznej oraz kultury myślenia o przyszłości, prowadzące do koordynacji wspólnych działań dla rozwoju gospodarki i poprawy jakości życia w Polsce.
Realizacja programu foresight w wymiarze narodowym powinna zatem doprowadzić do uzyskania wielu korzyści:
Określenia dróg rozwoju nauki i techniki w sposób jasny, zrozumiały i społecznie akceptowalny.
Określenia priorytetów tego rozwoju w odniesieniu do aspiracji i potrzeb Polski w kontekście członkostwa w UE.
Określenia priorytetów w zakresie sektorów/ podsektorów przemysłowych i ich potrzeb w dziedzinie techniki.
Określenia obszarów badań, w których możliwa jest komercjalizacja rezultatów.
Określenia możliwości wspierania organizacji opierających się na wysokich technologiach.
Rozwijania na szczeblu ogólnokrajowym spójnej polityki innowacyjnej przy jednoczesnym podkreślaniu znaczenia wykorzystania wiedzy dla przyszłości Polski.
Bardziej efektywnego wykorzystywania finansów publicznych.
Ściślejszego współdziałania pomiędzy przedstawicielami rządu, przemysłu i środowiskami naukowymi.
Inicjowania procesu porozumiewania się i wymiany informacji wśród organów finansujących w ramach procesu innowacyjnego.
Struktura organizacyjna Przedsięwzięcia
Głównym trzonem merytorycznym Przedsięwzięcia są:
Panel Główny;
Panele Pól Badawczych;
Panele Tematyczne;
Grupa Wsparcia;
Główne Instytucje Partnerskie;
Pozostałe Instytucje Partnerskie.
Panel Główny
Panel Główny to najwyższy organ merytoryczny projektu. Jego ustalenia będą miały strategiczne znaczenie dla realizacji całego Przedsięwzięcia. Do podstawowych zadań Panelu Głównego należą:
wypracowanie wstępnej wersji wizji rozwoju Polski do 2020 roku, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju sektora naukowo-badawczego oraz jego powiązań z gospodarką,
nadzór merytoryczny nad realizacją całego projektu,
wyznaczanie merytorycznych wskazówek dla pracy Paneli Pól Badawczych.
W skład Panelu Głównego wchodzą wybitni eksperci merytoryczni w dziedzinach objętych Narodowym Programem Foresight, eksperci z dziedzin społeczno-ekonomicznych oraz przedstawiciele potencjalnych beneficjentów i użytkowników Foresight – przedstawiciele przemysłu, świata polityki, mediów. Przewodniczącym Panelu Głównego jest Prezes Polskiej Akademii Nauk, prof. dr hab. Michał Kleiber.
Panele Pól Badawczych
Ze względu na obszerny zakres tematyczny Przedsięwzięcia, realizacja projektu prowadzona będzie w panelach odpowiadającym poszczególnym polom badawczym:
Panel Pola Badawczego „Zrównoważony Rozwój Polski”;
Panel Pola Badawczego „Technologie Informacyjne i Telekomunikacyjne”;
Panel Pola Badawczego „Bezpieczeństwo”.

Panele Pól Badawczych są najważniejszymi jednostkami operacyjnymi w całym procesie foresight, podejmującymi prace zarówno o charakterze analitycznym, jak i prace syntetyczne przy formułowaniu scenariuszy rozwoju badań w Polsce do 2020 roku.
Panele Tematyczne
Panele Tematyczne to podstawowa komórka merytoryczna w całym Przedsięwzięciu. Do głównych zadań Paneli Tematycznych będzie należało: ocena stanu wiedzy, przeanalizowanie metodami foresight poszczególnych obszarów i makrotematów, przygotowanie tez do badania eksperckiego Delphi.
Do Paneli Tematycznych zostaną zaproszeni wybitni eksperci merytoryczni, eksperci z zakresu ekonomii, socjologii, przedstawiciele przemysłu, innowacyjnych przedsiębiorstw, instytucji działających na rzecz transferu technologii, świata mediów itp.
Członkowie tych paneli dobierani będą spośród kandydatów zgłoszonych m.in. przez Instytucje Partnerskie, MNiSW, Polską Akademię Nauk, Radę Główną Jednostek Badawczo-Rozwojowych.
Wstępnego wyboru kandydatów do Paneli Pól Badawczych i Paneli Tematycznych dokona Panel Główny.
Lista kandydatów na ekspertów do wszystkich paneli, podlega akceptacji przez Komitet Sterujący Narodowego Programu Foresight POLSKA2020, ustanowiony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Instytucje partnerskie
Zapleczem eksperckim i analitycznym dla realizatorów Narodowego Programu Foresight są instytucje partnerskie, które zadeklarowały swoją gotowość do współpracy na etapie przygotowywania Przedsięwzięcia.
Są to następujące instytucje:
Instytucje naukowe:
Szkoła Główna Handlowa (SGH),
Politechnika Warszawska (PW),
Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego – Uniwersytet Warszawski (ICM-UW),
Centrum Zaawansowanych Technologii – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (CZT-UAM),
Politechnika Wrocławska – Wrocławskie Centrum Transferu Technologii (WCTT).
Instytucje mające doświadczenie w zakresie transferu technologii do gospodarki:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP),
Federacja Stowarzyszeń Naukowo Technicznych – Naczelna Organizacja Techniczna (FSNT-NOT),
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową (IBnGR).
Polskie Platformy Technologiczne (PPT):
Polska Platforma Technologiczna Procesów Produkcji,
Polska Platforma Technologiczna Przemysłu Tekstylnego,
Polska Platforma Technologii Mobilnych i Komunikacji Bezprzewodowej,
Polska Platforma Technologiczna Zaawansowanych Materiałów,
Polska Platforma Technologiczna Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Polska Platforma Technologiczna Lotnictwa,
Polska Platforma Technologiczna Opto i Nanoelektronik,
Polska Platforma Zrównoważonej Chemii.
Metodyka Foresight
W Przedsięwzięciu zastosowany zostanie szereg metod foresight, wśród których do podstawowych należeć będą:
Dyskusje panelowe;
Analiza SWOT i Analiza Ograniczeń (barier i sposobów ich przełamania);
Badanie eksperckie metodą Delphi;
Analiza PEST (Polityczno-Ekonomiczno-Społeczno-Technologiczna);
Analiza krzyżowa wpływów;
Budowa scenariuszy.
Etapy realizacji Narodowego Programu Foresight „Polska 2020”
Realizacja Przedsięwzięcia Narodowy Program Foresight „Polska 2020” będzie przebiegała według następujących etapów:
1.Ustalenie składu Paneli Pól Badawczych i Paneli Tematycznych oraz organizacji ich pracy;
2.Przeprowadzenie Konferencji Otwierającej Narodowy Program Foresight;
3.Przeprowadzenie studium międzynarodowego i krajowego w zakresie projektów foresight;
4.Warsztaty metodyczne dla członków Panelu Głównego i Paneli Pól Badawczych;
5.Opracowanie przez Panel Główny wytycznych dla realizacji Przedsięwzięcia;
6.Posiedzenia i Prace analityczne paneli eksperckich – analiza SWOT, burza mózgów, analiza wzajemnych wpływów, pierwsza lista priorytetów badawczych, ustalenie tez do ankiety Delphi, wybór grup targetowych;
7.Ilościowe badanie eksperckie Delphi (2 rundy);
8.Posiedzenia i Prace syntetyczne paneli eksperckich – analiza wyników Delphi, powtórne ustalenie priorytetów badawczych, opracowanie pierwszej wersji raportu;
9.Debata i konsultacje społeczne – prezentacja wyników badania Delphi;
10.Przeprowadzenie analizy PEST;
11.Przeprowadzenie krzyżowej analizy wpływów;
12.Opracowanie mapy klasterów, ostatecznej wersji scenariuszy, raportu końcowego i rekomendacji dla MNiSW oraz materiałów do powszechnej prezentacji wyników NPF;
13.Konferencja podsumowująca realizację Narodowego Programu Foresight.
Ponadto niektóre zadania będą prowadzone w sposób ciągły, przez cały czas realizacji Przedsięwzięcia. Będą to:
1.Prowadzenie serwisu internetowego Narodowego Programu Foresight „Polska 2020”;
2.Prowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej Narodowego Programu Foresight „Polska 2020”.
Konsorcjum koordynacyjne
Jednostką odpowiedzialną za realizację Przedsięwzięcia Narodowy Program Foresight POLSKA 2020 jest Konsorcjum Koordynujące, którego koordynatorem jest Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk (IPTT PAN), a członkami Konsorcjum są: Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk (INE PAN) i Pentor Research International (PENTOR).
Role poszczególnych członków konsorcjum w realizacji Narodowego Programu Foresight „Polska 2020” zostały określone następująco:
IPPT PAN – koordynacja wszystkich zadań związanych z zarządzaniem Przedsięwzięciem oraz koordynacja pracy wszystkich paneli eksperckich.
INE PAN – analiza danych statystycznych i wykonanie szczegółowych analiz związanych z procedurą foresight (np. analiza PEST i krzyżowa analiza wpływów).
PENTOR – badanie eksperckie Delphi, prowadzenie debat i konsultacji społecznych oraz promocja Narodowego Programu Foresight.
Foresight przemysłowy
Kierunki rozwoju technologii materiałowych na potrzeby klastra lotniczego Dolina Lotnicza
Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego „Dolina Lotnicza” rozpoczęło realizację projekt typu foresight, pt „Kierunki rozwoju technologii materiałowych na potrzeby klastra lotniczego Dolina Lotnicza”. Wartość projektu to 298 tyś zł, 70% środków pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pozostałe 30% stanowi wkład własny stowarzyszenia. Celem projektu jest określenie prognozy na około piętnaście najbliższych lat w zakresie przewidywanych kierunków rozwoju technologii materiałowych, które są najbardziej istotne z punktu widzenia planów wytwórczych polskiego przemysłu lotniczego. Do przygotowania materiałów i opracowania prognozy zostaną zaangażowani eksperci z przemysłu lotniczego oraz ośrodków naukowo badawczych, specjalizujących się w technologiach materiałowych dla lotnictwa z całego kraju.

Projekt będzie realizowany w trzech etapach merytorycznych:
w etapie I zrealizowane zostaną prace, których celem jest zgromadzenie maksymalnej ilości danych faktograficznych potrzebnych do dalszych prac prognostycznych.
Etap II obejmuje prognostyczne badania ankietowe metodą Delhi w celu uzyskania odpowiedzi, które z wytypowanych technologii muszą być rozwijane i maja największe szanse na wdrożenie w przewidywanej przyszłości.
Etap III obejmuje opracowanie i weryfikację dotychczasowych wyników badań,z poszerzeniem o opracowania i analizy problemów ważnych z punktu widzenia rozwoju technologii i ich wdrożeń. Finalnym zadaniem będzie opracowanie i zaprezentowanie raportu końcowego.
Foresight regionalny

Projektu "Priorytetowe technologie dla zrównoważonego rozwoju województwa podkarpackiego"  jest wskazanie i ocena przyszłych potrzeb, szans i zagrożeń związanych z rozwojem gospodarczym oraz przedstawienie koncepcji odpowiednich działań wyprzedzających z dziedziny nauki i techniki. Projekt ten jest nie tylko spojrzeniem w przyszłość, ale pozwala określić możliwości wpływu na bieg wydarzeń oraz umożliwia wyznaczenie optymalnych kierunków wsparcia rozwoju techniczno - technologicznego Regionu Województwa Podkarpackiego. Analiza regionalnego potencjału intelektualno - społeczno - gospodarczego w stosunku do światowych prognoz i tendencji pozwoli wypracować konkretny model działań nadając mu bardziej aktywny i przemyślany charakter zmierzający do minimalizacji ryzyka związanego z przyszłym ekonomiczno - społecznym rozwojem regionu.
Opracowanie Raportu Foresight Wiodących Technologii dla województwa podkarpackiego pozwoli udoskonalić narzędzia przyszłych inwestycji, jak również wyłonić przyszłych liderów lokalnego i regionalnego rozwoju, a tym samym stać się, bardziej wiarygodnym w przyszłej polityce kraju i Regionu.
Projekt dotyczy szerokiego grona autorów społecznych regionu takich jak: naukowcy, politycy, przedsiębiorcy, przedstawiciele administracji organizacji rządowych, samorządowych i społecznych, a więc wszystkich którzy mają bezpośredni kontakt z gospodarką oraz jej regulacjami, gdyż Raport wskaże najbardziej akceptowane społecznie sektory gospodarki i działania, na których powinna się koncentrować finansowa pomoc państwa. Ponadto wyniki zawarte w Końcowym Raporcie Foresight pozwolą na ukierunkowanie regulacji prawnych w sposób służący poprawie warunków funkcjonowania przedsiębiorstw i zachowaniu lub zwiększeniu korzyści ekonomicznych państwa.
Wyznaczone w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego na lata 2005 - 2013 sektory wysokiej szansy województwa podkarpackiego (wyróżniające się w skali gospodarki światowej szczególnie dobrymi perspektywami rynkowymi i oznaczającymi szanse wysokiego i trwałego wzrostu popytu) reprezentowane będą przez lokalnych liderów branżowych, będących zarazem Partnerami Projektu. Partnerzy ci, obok reprezentantów lokalnych jednostek naukowych i samorządowych, wchodzić będą w skład grona ekspertów biorących udział w kolejnych etapach Projektu, ponadto będą oni również potencjalnymi odbiorcami finalnego Raportu Foresight, dzięki czemu Projekt będzie miał odzwierciedlenie w praktyce.
Określeniem kierunków badań naukowych i prac rozwojowych wpływających na przyspieszenie rozwoju społeczno - gospodarczego Regionu zajmował się będzie powołany w ramach Projektu Panel Główny. Jego członkami będą przedstawiciele lokalnego świata nauki posiadający już doświadczenie w realizacji tego typu projektów, współpracujący m.in. przy tworzeniu metodologii i opracowywaniu dokumentu Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego na lata 2005 - 2013 oraz wdrażaniu Strategii.
Ponadto w Projekt wpisany jest dodatkowy zespół konsultantów merytorycznych z ościennych województw: lubelskiego i świętokrzyskiego, tworzący Panel Programowy, dzięki czemu możliwa będzie wymiana doświadczeń i uzyskanie potencjalnego efektu synergii wypływającego z możliwości wyłonienia kluczowych technologii dla wszystkich trzech regionów, co w praktyce oznacza wspólne podejmowanie działań, tworzenie ponadregionalnych klastrów oraz kumulowanie endogennych zasobów wszystkich tych województw.
Powołany w ramach Projektu Panel Główny rozpocznie realizację Projektu od zaprojektowania szczegółowych narzędzi badawczych dla poszczególnych etapów realizacji Projektu w postaci Planu Operacyjnego Projektu Foresight gdzie zatwierdzenie Planu Operacyjnego będzie równoznaczne z rozpoczęciem prac, których rezultat stanowić będzie Końcowy Raport Foresight Wiodących Technologii Województwa Podkarpackiego.
Drugim etapem realizacji Projektu Foresight będzie opracowanie, przez ekspertów Panelu Głównego, kwestionariusza ankietowego i zastosowanie metody delfickiej, celem uzyskania oraz poddania analizie statystycznej informacji służących wyłonieniu i określeniu kierunków badań naukowych kluczowych branż regionu. Ankietyzacja szerokiego grona ekspertów odbywała się będzie z za pośrednictwem strony internetowej i  zgodnie z metodyką zostanie przeprowadzana kilkukrotnie.
 Sporządzenie ankiety w formie aplikacji internetowej i wykorzystanie bazy danych do zapisu zebranych wyników umożliwi w pełni zautomatyzowaną i kompleksową ich analizę. Dodatkowo aplikacja ta stwarza możliwość ciągłego monitorowania i tworzenia raportów cząstkowych z napływających danych. Koordynowanie tego etapu badań poprzez stronę internetową znacznie skróci i ułatwi obieg informacji oraz przepływ danych, co sprzyja wspieraniu polityki społeczeństwa informacyjnego już na etapie realizacji Projektu, również poprzez umożliwienie dostępu do informacji szerokiemu kręgu zainteresowanych respondentów.

Kolejnym etapem realizacji Projektu będzie uszczegółowienie obszaru badawczego poprzez wytypowanie, na podstawie analizy danych uzyskanych w poprzednim etapie, Kluczowych Branż Regionu, które w długookresowej perspektywie stanowić będą o rozwoju Regionu. Raportu Kluczowych Branż Regionu sporządzą członkowie Panelu Głównego, którzy również na jego podstawie wyznaczą moderatorów i grupy ekspertów do poszczególnych paneli tematycznych odpowiedzialnych za agregację kluczowych branż. Realizacja paneli tematycznych z zastosowaniem metody "burzy mózgów" dostarczy informacji na temat perspektywicznych technologii stosowanych w danej branży w postaci poszerzonej o przypisanie ocen i wag, analizy SWOT dla wyłonionych technologii.
Raport Perspektywicznych Technologii w Branży sporządzony zostanie przez każdego z moderatorów poszczególnych paneli tematycznych. Na podstawie uzyskanych z analizy SWOT danych oraz wyników prowadzonych równolegle badań socjometrycznych, panel Główny w konsultacjach z Panelem Programowym wyłoni Wiodące Technologie dla Podkarpacia. Narzędziem badawczym służącym do tego będzie głównie poszerzona analiza SWOT.
Raport Wiodących Technologii dla Regionu, sporządzony przez Panel Główny, rozesłany zostanie do możliwie szerokiego grona niezależnych ekspertów (reprezentantów środowisk polityki, biznesu, mediów, organizacji pozarządowych, administracji rządowej i samorządowej oraz studenckich) w celu konsultacji społecznych. Wyłonienie części ekspertów (nie biorących do tej pory udziału w projekcie) oraz ich ankietyzacja odbywać się będzie za pomocą narzędzi teleinformatycznych, co bezpośrednio wpłynie na szerszy dostęp społeczeństwa do informacji na temat realizacji Projektu i stworzy możliwość ich zaangażowania w Projekcie. Eksperci ci zobligowani będą do wypełnienia ankiety, której głównym zadaniem będzie określenie czy respondent biorący udział w badaniu zgadza się z kierunkami badań naukowych wspierających rozwój wyłonionych w trakcie realizacji Projektu wiodących technologii Podkarpacia. Konsultacje społeczne obejmować będą także badania jakościowe poprzez organizację kilku zogniskowanych wywiadów grupowych (Focus Group Interviews), które wyłonioną węższą grupę ekspertów do wywiadów pogłębionych. Całość prac zakończona będzie przygotowaniem Raportu z Konsultacji Społecznych. Na podstawie Raportu z Konsultacji Społecznych oraz konsultacji z Panelem Programowym, Panel Główny dokona syntezy uzyskanych wyników i opracuje "Końcowy Raport Foresight Wiodących Technologii Województwa Podkarpackiego".
Wyniki Foresightu pozwolą na wspieranie (również finansowe) kluczowych dla Regionu ścieżek rozwoju i zapobiegną rozpraszaniu środków w sytuacji braku wizji i przypadkowości poczynań, co oznacza marnotrawienie zasobów ludzkich, surowcowych i energetycznych Regionu.
Bardzo ważnym elementem w czasie realizacji Projektu będzie jego promocja. Informacje o aktualnym etapie prowadzonych prac badawczych w ramach Projektu zamieszczone będą na stronie internetowej Projektu umieszczonej na serwerze Politechniki Rzeszowskiej. Oprócz tego każdy z Partnerów Projektu zobligowany będzie do informowania swego otoczenia o jego udziale w projekcie. Natomiast po opracowaniu "Końcowego Raportu Foresight Wiodących Technologii Regionu Podkarpacia" informacja o nim zostanie zamieszczona w prasie i radiu. Raport zaś zostanie przekazany zainteresowanym osobom, ponieważ opracowany dla regionu Podkarpacia Raport Foresight stanowić będzie - zgodnie z założeniem Miniterstwa Edukacji i Nauki, istotny wkład do Narodowego Programu "Foresight dla Polski".
O zasadności i celowości realizacji Projektu przez zespół badawczy Politechniki Rzeszowskiej świadczy fakt iż, Beneficjent posiada doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, m.in.:
· projekt celowy Ministerstwa Nauki i Informatyzacji finansowany z Budżetu Państwa oraz ze środków Samorządu Województwa Podkarpackiego, pn. "Regionalna Strategia Innowacji Województwa Podkarpackiego na Lata 2005-2013",
· projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa realizowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy, pn. "Biuro wdrażania i monitoringu Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego".


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum .....::::: Politechnika Rzeszowska :::::..... Strona Główna -> IV ZD / IVZD Materiały Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin