Forum .....::::: Politechnika Rzeszowska :::::..... Strona Główna .....::::: Politechnika Rzeszowska :::::.....
Forum Wydziału Zarządzania i Marketingu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

zarządzanie innowacjami

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum .....::::: Politechnika Rzeszowska :::::..... Strona Główna -> IV ZD / IVZD Materiały
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
katenoss
Student



Dołączył: 02 Paź 2006
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: 26 Paź 2008, Nie 9:58    Temat postu: zarządzanie innowacjami

czy miał ktoś już może referat na temat otoczenie konkurencyjne a innowacje? jeśli tak to jakie wyróżniliście rodzaje rynków konkurencyjnych?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maksiuu
Licencjat



Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: nie z Rzeszowa ...
Płeć: Kobieta

PostWysłany: 26 Paź 2008, Nie 20:07    Temat postu:

wprawdzie koleżanka o tym mówiła, ale mam zapisane:( a swoją droga to MAKROEKONOMIA się kłania;)Smile:
- rynek doskonale konkurencyjny
- monopol
- konkurencja monopolistyczna
- oligopol


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gruby
Licencjat



Dołączył: 05 Paź 2006
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Przeworsk/Rzeszów C03
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: 08 Gru 2008, Pon 15:18    Temat postu:

ćw z godziny 7.15 rano wtorek
Pytania sprawdzające do tematu: istota innowacji i innowacyjność:
1. Definicja innowacji?
2. 5 przypadków pojawienia się innowacji według Schumpetera?
3. Wymień główne rodzaje modeli procesu innowacji?
3.1. Naszkicuj i modele podażowe i popytowe, do jakich modeli one należą? ( opisz krótko)
3.2. Fazy procesu innowacji w modelu liniowym?

Ad.1. Innowacja - to zmiana w wyrobach lub metodach wytwarzania związana z przyswojeniem w produkcji części zasobów wiedzy technicznej, prowadząca do zwiększenia nowych lub doskonalszych wyrobów, metod wytwarzania w gospodarce, przebiegająca stopniowo lub skokowo, której rezultatem jest zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów gospodarczych, znajdujących się w dyspozycji określonego podmiotu gospodarczego.

Ad2. l) wprowadzenia nowego towaru, którego konsumenci i użytkownicy jeszcze
nie znają. Zaliczyć tu trzeba także wprowadzenie nowego gatunku lub odmiany towaru znajdującego się juz na rynku,
2) wprowadzenia nowej metody produkcji, która nie została jeszcze wypróbowana w praktyce określonej gałęzi produkcji, do której się odnosi,
3) otwarcia nowego rynku, na którym określona gałąź produkcji nie była jeszcze obecna niezależnie od faktu, czy rynek taki juz istniał czy tez dopiero jest tworzony,
4) zdobycia nowego źródła surowców lub półfabrykatów również niezależnie od faktu, czy jest to źródło funkcjonujące wcześniej, czy tez jest dopiero stworzone,
5) przeprowadzenie nowej organizacji procesów gospodarczych tak w produkcji jak i w sferze cyrkulacji towarów. Do tej grupy można zaliczyć np. stworzenie sytuacji monopolistycznej lub oligopolistycznej albo złamanie monopolu.

Ad3. Główne rodzaje modeli procesu innowacji –modele: liniowe i interakcyjne.

3.1. Są to modele liniowe. Model linowy jest logiczny wyraźnie przedstawiający funkcje poszczególnych podmiotów uczestniczących w procesach innowacji. W modelu liniowym podkreśla się role potrzeb klienta i marketingu jako inicjatora nowych pomysłów powstających w ścisłej relacji z konsumentami. W ramach tego modelu ustalone są liniowe powiązania marketingu, B+R i produkcji zorientowanej na klienta.

Model podażowy
Badania i rozwój --- Produkcja --- Marketing --- Klient

Model popytowy
Marketing --- Badania i rozwój --- Produkcja --- Klient

3.2. Fazy procesu innowacji w modelu liniowym
Badania podstawowe --- Badania stosowane --- prace rozwojowe --- wdrożenie innowacja --- rynek dyfuzja


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Gruby dnia 08 Gru 2008, Pon 15:21, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andre
Student



Dołączył: 25 Sty 2007
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: 11 Gru 2008, Czw 21:02    Temat postu:

Ćwiczenia z 9.12.2008 godz. 7.15
Temat nr 9: Foresight jako metoda wyboru innowacyjnych technologii


1. Co to jest foresight?
Foresight:
• to ogół działań zmierzających do wybrania korzystnej wizji przyszłości oraz wskazania dróg jej realizacji poprzez zastosowanie odpowiednich metod.
• jest działaniem nastawionym na rozpoznanie przyszłości, zwykle w okresie długo – lub średnioterminowym. Działanie to zakłada zaangażowanie wielu uczestników wywodzących się z różnych środowisk, zainteresowanych przyszłością obszaru nauki lub techniki, którego dotyczy badanie.

2. Wymień etapy realizacji projektu foresight?
Etapy realizacji projektu foresight - najczęstszy schemat:
Etap 1
Gromadzenie informacji i przetwarzanie informacji (np. poprzez analizę SWOT)
Etap 2
Konsultacje i prace analityczne przeprowadzane metodami foresight
Etap 3
Prace syntetyczne zakończone opracowaniem scenariuszy

3. Jakie są korzyści z realizacji projektu foresight?
Korzyści z realizacji:
• określenie scenariuszy rozwoju nauki i techniki;
• określenie priorytetów dla sektorów przemysłu i jego potrzeb w dziedzinie techniki;
• określenie obszarów badań, na których możliwa jest komercjalizacja rezultatów;
• rozwijanie na szczeblu ogólnokrajowym lub regionalnym spójnej polityki innowacyjnej przy jednoczesnym podkreślaniu znaczenia wykorzystania wiedzy dla przyszłości;
• inicjowanie procesu porozumiewania się i wymiany informacji wśród organów finansujących w ramach procesu innowacyjnego;
• osiąganie szerokiego porozumienia na temat bieżących i przyszłych problemów kraju oraz sposobów rozwiązywania tych problemów;
• koordynacja i współdziałanie partnerów kształtujących politykę naukową.
• poprawa efektywności wykorzystywania finansów publicznych;

4. Opisz rodzaje projektu foresight.
Foresight technologiczny – proces polegający na systematycznym patrzeniu w długiej perspektywie w przyszłość nauki i techniki, ekonomii i społeczeństwa, powiązany z umiejętnością dobierania strategicznych technologii mających wielkie ekonomiczne i społeczne korzyści.
Foresight regionalny – usystematyzowany proces gromadzenia wiedzy dotyczącej przyszłości w krótszym lub dłuższym czasie, podejmowanie decyzji i zachęcanie do przyszłych działań na określonym obszarze geograficznym.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Andre dnia 11 Gru 2008, Czw 21:03, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hryncia
Licencjat



Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: 12 Gru 2008, Pią 10:59    Temat postu:

Temat: Globalizacja a innowacje. 4 listopad godz.7.15
Pytania dla grupy na kolokwium:
1. Wymień cechy zarządzania globalnego.
• globalna strategia,
• istnienie globalnych menedżerów,
• globalny wymiar podstawowych funkcji gospodarczych, w tym operacyjnych, finansowych, marketingowych i badawczo-rozwojowych,
• alokacja podstawowych zasobów poprzez uwzględnianie warunków ich pozyskiwania lub zakupu na rynku światowym,
• infrastruktura informatyczna dostosowana do działalności w skali światowej.
2. Wymień siły i tendencje globalne.
• Globalna współzależność
• Protekcjonizm i rozwój bloków ekonomicznych
• Transnacjonalizacja korporacji wielonarodowych
• Konflikty polityczne i filozofia plemienna
• Szybki postęp technologiczny
• Wzrost niepokojów o środowisko naturalne
3. 7. Program Ramowy składa się z czterech programów szczegółowych. Wymień je i opisz jeden z nich.
Zakres tematyczny poszczególnych programów jest następujący:
Współpraca (Cooperation)
Obejmować będzie szeroki zakres działań badawczych prowadzonych w ramach współpracy międzynarodowej, począwszy od projektów i sieci realizowanych w ramach współpracy, a na koordynacji programów badawczych skończywszy. Uwzględniona zostanie także współpraca między krajami Unii Europejskiej z krajami trzecimi.
Pomysły (Ideas)
Program ten pomoże wspierać badania we wszystkich dziedzinach nauki i technologii, łącznie z inżynierią, naukami społeczno-ekonomicznymi i humanistycznymi poprzez budowanie pojedynczych zespołów rywalizujących na poziomie europejskim. W ramach tego programu została utworzona autonomiczna Europejska Rada ds. Badań Naukowych (ERBN).
Ludzie (People)
Dzięki temu programowi, który jest kontynuacją programu „Marie Curie” z 6.PR, naukowcy będą mogli rozwijać swoją karierę naukową, ponieważ obejmie on działania wspierające szkolenia dla nich. Działania te mają być wzmocnione, większy nacisk położony będzie na kluczowe aspekty rozwijania kariery oraz ściślejsze powiązania z systemami działającymi w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.
Możliwości (Capacities)
Dofinansowane i wspierane będą kluczowe aspekty europejskich możliwości w dziedzinie badań i innowacji, jakimi są: infrastruktura badawcza, badania na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, regionalne zespoły projektów badawczych, uwolnienie pełnego potencjału badawczego w regionach, zagadnienia „Nauki w społeczeństwie”, „horyzontalne” działania w zakresie międzynarodowej współpracy.
4. Opisz wyzwania i zagrożenia związane z globalizacją i innowacjami.
Globalny wyścig konkurencyjny wymusza i gwałtownie przyspiesza postęp naukowo-techniczny, Coraz mniej krajów i firm stać na olbrzymie wydatki i ponoszenie ryzyka prac badawczo-rozwojowych niezbędnych do utrzymania się w czołówce globalnego wyścigu konkurencyjnego, dlatego wciąż mnożą się fuzje i "alianse strategiczne" ponadnarodowych korporacji oraz umowy międzyrządowe - zwłaszcza w dziedzinie współpracy naukowo-technicznej i prowadzenia wspólnych prac badawczo-rozwojowych.
Poważny niepokój wzbudza także coraz częstsze wymykanie się badań i technologii spod jakiejkolwiek kontroli i odpowiedzialności etycznej, czego licznych w ostatnim półwieczu przykładów dostarczyły chociażby fizyka, chemia, biologia czy informatyka. Pogłębianie się globalizacji i wzmaganie się konkurencji sprawiają, iż nauka i technika stają się coraz potężniejszą bronią w bezpardonowej walce o bogactwo, wpływy i władzę. Postęp naukowo-technologiczny stanowi wielką, ale i ryzykowną szansę dalszego rozwoju, tym niemniej jego kontrola i wykorzystanie pozostaną olbrzymim wyzwaniem dla przyszłości ludzkości.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maksiuu
Licencjat



Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: nie z Rzeszowa ...
Płeć: Kobieta

PostWysłany: 16 Gru 2008, Wto 15:29    Temat postu:

Pytania z tematu: „Otoczenie organizacji i otoczenie konkurencyjne a innowacje”. Grupa C8, wtorek godzina 7.15

1. Wyjaśnij pojęcie otoczenie organizacji.
To zbiór składników (pieniądze, materiały, ludzie, energia, informacje), których nie zalicza się do składników samej organizacji, ale ich bezpośrednie oddziaływanie lub zmiana właściwości może spowodować zmianę stanu samej organizacji.
2. Jakie są czynniki makrootoczenia, opisz jeden wybrany.
Makrootoczenia obejmuje czynniki wpływające na wszystkie podmioty działające na rynku.
• ekonomiczne,
• demograficzne,
• technologiczne,
• polityczno-prawne,
• społeczno-kulturowe,
• ekologiczne.
3. Co to jest i co powinna uwzględniać analiza środowiska?
K. Obłój „ celem analizy środowiska firmy jest zrozumienie konfiguracji zjawisk i trendów, które są dla firmy istotne, ale których wpływ nie jest oczywisty”.
Powinna uwzględniać:
• Horyzont czasowy, jaki będzie brany pod uwagę,
• Obszar rynkowo-geograficzny (zakreślone granice działania firmy),
• Zakres dywersyfikacji firmy (zakres produktów stanowiących specjalizację firmy)
4. Wymień znane Ci rodzaje konkurencji i omów 2 z nich.
Konkurencję można analizować z różnych punktów widzenia i zależnie od przyjętych kryteriów wyróżniamy konkurencję:
• cenową i pozacenową;
• pozacenową jakościową i informacyjną;
• czynną i bierną;
• agresywną i defensywną
• wymierzoną w konkurentów i skierowaną na zaspokojenie potrzeb nabywców;
• uczciwa i nieuczciwą
5. Z jakich elementów składa się otoczenie bliższe?
Bliższe otoczenie konkurencyjne składa się z trzech podstawowych grup klientów:
• konkurenci bezpośredni;
• sprzedawcy substytutów;
• konkurenci potencjalni
6. Jakie zagrożenia i możliwości płyną ze zmian technologicznych w analizie konkurencyjnej Portera?

1. Potencjalne nowe firmy na rynku i produkty substytucyjne:
• zagrożenie wejścia nowych firm może zwiększyć się przez zredukowanie efektu skali ( np. w telekomunikacji, w przemyśle wydawniczym) i poprzez produkty substytucyjne (np. mikrokomputery, aluminium zamiast stali);
• zagrożenie można zmniejszyć poprzez „przywiązanie” klienta do korzystania z technologicznych standardów (np. Microsoft), poprzez patenty i inne zabezpieczenia prawne
2. Przewaga dostawców nad kupującymi
• może zostać zwiększona poprzez wprowadzenie znaczących innowacji (np. szybsze procesory do komputerów);
• może zostać zmniejszona poprzez innowacje redukujące technologiczną zależność od dostawców ( materiały inżynieryjne).
3. Rywalizacja między istniejącymi firmami
• firmy rywalizujące mogą poprzez innowacje stać się monopolistami lub znieść czyjąś pozycje monopolistyczną, poprzez zaoferowanie podobnego produktu


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nataleczka1985
Student



Dołączył: 29 Wrz 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Kobieta

PostWysłany: 17 Gru 2008, Śro 18:26    Temat postu:

Temat: "Polityka innowacyjna i finansowanie innowacji" Wtorek, godz. 7:15

Pytania dla grupy
1.Jakie obszary obejmuje polityka innowacyjna:
Polityka innowacyjna obejmuje m.in. następujące obszary:

- wzmacnianie powiązań w narodowym systemie innowacji,
- kształtowanie i rozbudowywanie zdolności do wprowadzania innowacji, zarówno w dziedzinie techniki i technologii jak i organizacji i edukacji,
- optymalne wykorzystanie innowacji jako podstawowego czynnika wzrostu gospodarczego oraz zwiększającego liczbę trwałych miejsc pracy,
- dokonywanie strukturalnych zmian technicznych, technologicznych i jakościowych w przemyśle,
- wykorzystanie współpracy międzynarodowej oraz procesów globalizacji w gospodarce.
2. Aniołowe biznesu – jako źródło przedsięwzięć o charakterze innowacyjnym.

Aniołowie Biznesu są to zazwyczaj zamożne osoby prywatne, które wspierają wybranych przedsiębiorców finansowo i merytorycznie. Zazwyczaj finansowanie dotyczy początkowej fazy działalności firmy (start-up), głównie małych i średnich firm o charakterze innowacyjnych. Aniołowie biznesu inwestują przede wszystkim w tych obszarach firmy, w które inni nie decydują się wkraczać. Aniołowie biznesu inwestują w przedsięwzięcia obarczone bardzo dużym ryzykiem. W zamian za swoje pieniądze oczekują udziału w przedsięwzięciu oraz możliwości wpływania na strategiczne decyzje firmy, w którą inwestują.

3, Kierunki zwiększania innowacyjności gospodarki na lata 2007-2013.
Kadra dla nowoczesnej gospodarki
Badania na rzecz gospodarki
Własność intelektualna dla innowacji
Kapitał na innowacje
Infrastruktura dla innowacji

4.Jakie są priorytety Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka

1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii
2. Infrastruktura sfery B+R
3. Kapitał dla innowacji
4. Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
5. Dyfuzja innowacji
6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
7. Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji
8. Społeczeństwo informacyjne – zwiększanie innowacyjności gospodarki
9. Pomoc techniczna
5. Charakterystyka kierunku zwiększania innowacyjności : kapitał na innowacje.
Celem kierunku jest mobilizacja kapitału prywatnego dla tworzenia i rozwoju firm innowacyjnych. Strategiczne obszary wsparcia to:
- ułatwianie dostępu do kapitału na przedsięwzięcia innowacyjne,
- wspieranie powstawania przedsiębiorstw opartych na nowoczesnych technologiach
- zachęty podatkowe, motywujące do ponoszenia nakładów na działalność innowacyjną.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
medevil
Licencjat



Dołączył: 24 Mar 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ARCUS

PostWysłany: 20 Gru 2008, Sob 19:46    Temat postu: Pytania tematu: Zarządzanie innowacjami&, wtorek 7:15

Pytania tematu: „Zarządzanie innowacjami”, wtorek 7:15

1. Scharakteryzuj istotę zarządzania innowacjami?


Zarządzanie innowacjami przez organizacje jest poszukiwaniem, opartym na posiadanych zasobach, takich rodzajów innowacji, aby proces innowacji stawał się bardziej efektywny w konfrontacji z wyzwaniami, jakie stawia rynek, konkurencja, klient .

W zarządzaniu innowacjami dominują dwa ogólne poglądy:
a). innowacje są możliwe do zaplanowania i mogą być zarządzane przez organizację dla osiągnięcia przewidywanych, optymalnych rezultatów;
b). innowacje zawierają w sobie niewspółmiernie wysokie ryzyko, gdyż trudno jest przewidzieć zapotrzebowanie rynkowe, potrzeby konsumentów, reakcje potencjalnych konkurentów, a także ryzyko związane z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego.

2. Wymień i scharakteryzuj fazy w procesie zarządzania innowacjami?


Fazy procesu zarządzania innowacjami:

• pierwsza: analiza makro- i mikrootoczenia firmy, pozwalająca na zebranie informacji o potencjalnym popycie na innowacje. Informacjami tymi są zidentyfikowane potrzeby klientów, rezultaty przeprowadzonych badań marketingowych, zachowania konkurentów itp. Wszystkie te czynniki stanowią zbiór informacji, na który organizacja musi odpowiedzieć.

• druga: wybór projektów realizacji - na podstawie zebranych w fazie pierwszej informacji trzeba wybrać te projekty innowacji, do realizacji, których firma będzie posiadała odpowiednie zasoby. Nawet organizacja z największymi zasobami nie może robić wszystkiego, więc istotą sprawy jest wybranie tych możliwości, które dają największe szanse zbudowania przewagi konkurencyjnej;
• trzecia: działalność badawczo-rozwojowa - po wybraniu określonej opcji organizacja musi zapewnić właściwe zasoby do jej realizacji. Może tego dokonać albo poprzez działalność badawczo-rozwojową, albo poprzez transfer technologii. Może to być proste zadania polegające na zakupie potrzebnych zasobów, albo wykorzystaniu wyników już przeprowadzonych badań, ale może tez wymagać złożonego procesu badawczo-rozwojowego.
• czwarta - piąta: wdrożenie innowacji - wreszcie organizacje muszą wdrożyć innowację – przeprowadzając ją od pomysłu poprzez poszczególne fazy aż do wdrożenia – w formie nowego produktu czy usługi na rynek zewnętrzny lub w formie nowego procesu, czy metody wewnątrz organizacji.


3. Wymień i opisz czynniki warunkujące procesy innowacyjne?


Klasyfikacja czynników warunkujących procesy innowacyjne

Nazwa czynnika - Znaczenie czynnika

Zasób wiedzy naukowej i technicznej, potencjał badawczo-rozwojowy - Określa podstawy działalności innowacyjnej, stanowi ważne źródło innowacji

Strategia rozwoju nauki i techniki, polityka innowacyjna - Wytycza kierunki tego rozwoju, decyduje o wysokości nakładów na B+R, systemie kształcenia

Studium rozwoju społeczno ekonomicznego kraju, struktura gospodarki - Warunkuje ogólny kształt mechanizmu innowacyjnego i stopień uzależnienia danej gospodarki od importu myśli technicznej

System funkcjonowania gospodarki - Decyduje o konkretnym obliczu mechanizmu innowacyjnego, o jego efektywności

Czynniki socjopsychologiczne i kulturowe - Zawierają ważne motywy działalności innowacyjnej (ambicjonalne, prestiżowe)


4. Jakie podmioty uczestniczą w zarządzaniu innowacjami?


W zarządzaniu innowacjami uczestniczą następujące podmioty :

- Instytucje sfery badania i rozwoju (B+R). Są to instytucje głównie publiczne, zajmujące się tworzeniem nowej wiedzy technicznej i technologicznej w postaci odkryć, wynalazków, nowych rozwiązań itp., do których należą: wyższe uczelnie, instytuty naukowe i badawcze, centra badawcze.

- Przedsiębiorstwa i organizacje sfery przemysłu i usług. Zajmują się one działalnością technologiczno-przemysłową, wdrożeniami i komercjalizacją nowych rozwiązań. Sfera ta obejmuje także jednostki B+R przedsiębiorstwa, stanowiące krajach wysoko rozwiniętych coraz poważniejszą część krajowego potencjału badawczego.

- Instytucje i organizacje zajmujące się prowadzeniem polityki innowacyjnej i wpływem na przebieg procesów innowacyjnych. Należą do nich: instytucje rządowe i regionalne, banki oraz instytucje i organizacje pozarządowe, takie jak ośrodki wspomagania przedsiębiorczości i innowacji, centra technologiczne, ośrodki doradztwa i szkoleń, informacji itp.


5. Czym charakteryzuje się współczesne zarządzanie innowacjami?

Współczesne zarządzanie innowacjami charakteryzuje się :

- orientacją rynkowa uwzględniającą oczekiwania klienta oraz konkurencję;

- rozwiniętymi relacjami występującymi pomiędzy nauka, innowacjami a gospodarka;

- wysoką innowacyjnością organizacji zarówno przedsiębiorstwa, regionu jak i państwa. Jest to system dynamiczny uwzględniający w swoim działaniu elastyczność, adaptacyjność, efektywność i szybkość. Przedsiębiorstwo, tak jak i region i państwo powinno być wrażliwe na innowacje i skłonne do wprowadzenia zmian traktowane jako szanse;

- ujmowaniem procesu innowacji jako złożonego mechanizmu społecznego, ekonomicznego i technologicznego, którego rezultatem są określone rodzaje innowacji:

- rozwiniętymi powiązaniami układu podmiotowego (przedsiębiorstwo, region, państwo, nauka) z układem przedmiotowym (otoczenie, informacje, decyzje, procesy, strategie);

- kreowanie modelu sieci uwzględniającej trzy wzajemnie powiązane elementy: podmioty, działania i zasoby. Ich wzajemne relacje wspomagane technologią informatyczną powinny stymulować rozwój innowacji;

- tworzeniem systemu innowacji dla potrzeb organizacji dla wszystkich faz procesu innowacji oraz organizacji realizujących i wdrażających innowację;

- kreowaniem w organizacji czynników stymulujących rozwój innowacji, takich jak informacja i wiedza. Przejawem ich rozwoju jest powstanie nowych pomysłów oraz efektywności przetwarzania ich w innowacje produktowe, procesowe, usługowe.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
malaga
Student



Dołączył: 30 Lis 2006
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: 07 Sty 2009, Śro 12:28    Temat postu:

Zakres polityki rządu i jego instrumenty.

Polityka innowacyjna rozumiana według standardów międzynarodowych jest jako jedna z polityk gospodarczych, która obejmuje m.in. następujące obszary:
- wzmacnianie powiązań w narodowym systemie innowacji,
- kształtowanie i rozbudowywanie zdolności do wprowadzania innowacji, zarówno w dziedzinie techniki i technologii jak i organizacji i edukacji,
- optymalne wykorzystanie innowacji jako podstawowego czynnika wzrostu gospodarczego oraz zwiększającego liczbę trwałych miejsc pracy,
- dokonywanie strukturalnych zmian technicznych, technologicznych i jakościowych w przemyśle,
- wykorzystanie współpracy międzynarodowej oraz procesów globalizacji w gospodarce.

Finansowanie innowacji w Polsce.
W ramach Narodowej Strategii Spójności, w okresie 2007-2013 Polska otrzyma od Unii Europejskiej ponad 67 mld euro. Środki te będą wdrażane przy pomocy 5 programów krajowych: Infrastruktura i Środowisko (obecnie oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską), Kapitał Ludzki, Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej i Pomoc Techniczna oraz 16 regionalnych programów operacyjnych.
W ramach POIG – program operacyjny innowacyjna gospodarka będzie realizowane 9 priorytetów:
1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii
2. Infrastruktura sfery B+R
3. Kapitał dla innowacji
4. Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
5. Dyfuzja innowacji
6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
7. Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji
8. Społeczeństwo informacyjne – zwiększanie innowacyjności gospodarki
9. Pomoc techniczna


Moze się przydać ale nie wiem na 100 czy to o to chodzi Smile o które instrumenty chodzi dokładnie Nie wiem


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
edi
Student



Dołączył: 07 Sie 2007
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: 07 Sty 2009, Śro 14:09    Temat postu:

Idea tworzenia klastra

W klastrze, wielkie i małe przedsiębiorstwa osiągają znacznie więcej niż gdyby miały pracować same, dzięki sieci związanych przedsiębiorstw, dostawców, usług, instytucji akademickich oraz producentów skoncentrowanych na tym samym obszarze. Koncentracja wspomaga tworzenie nowych przedsiębiorstw, produktów oraz nowych miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanych, dobrze opłacanych pracowników. Klastry stanowią o sile każdej gospodarki narodowej, regionalnej, stanowej, a nawet wielkomiejskiej, głównie w krajach gospodarczo rozwiniętych.
Organizacja regionalnych przedsiębiorców w formie klastra umożliwia im, by zamiast indywidualnej walki o klienta wzmacniali swoją konkurencyjność poprzez wspólne działanie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marta:)
Student



Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: 08 Sty 2009, Czw 17:17    Temat postu:

Nie wiemy czy wszystkie odpowiedzi są dobrze ale dobre i to ('Razz')

Jak ktoś coś będzie miał to niech zamieści, będzie wszystkim łatwiej a pomagać sobie trzeba('Laughing')

Powodzenia na kolokwium ('Wink')
1. Istota i rodzaje innowacji.

Istota innowacji:
Innowacje posiadają wiele definicji.
Definicje:
Peter Drucker określił innowację "…jako szczególne narzędzie przedsiębiorców, za pomocą którego ze zmiany czynią okazję do podjęcia nowej działalności gospodarczej lub do świadczenie nowych usług". Jest ona wg niego raczej pojęciem ekonomicznym lub społecznym niż technicznym.
Ch. Freeman pisze, że o innowacji możemy mówić wówczas gdy po raz pierwszy stanie się ona przedmiotem handlu czyli inaczej mówiąc zostanie sprzedana. Niestety Freeman nie określa od jakiej sprzedanej wartości czy wielkości należy uznać, że innowacja na stałe zaistniała na rynku.
Ojcem definicji innowacji z pewnością jest J. Schumpeter, który twierdzi, że innowacja to istotna zmiana funkcji produkcji, polegająca na odmiennym niż uprzednio kombinowaniu tzn. łączeniu ze sobą czynników produkcji.

Inne podejście do definicji innowacji miał G.S. Altshuller, dostrzegając w innowacji konieczność zachodzenia procesów twórczych i podkreślał związek innowacji z kreatywnością. Innowacja według niego jest złożonym zjawiskiem i zbiorem umiejętności, odmiennym sposobem organizowania, syntezy i wyrażania wiedzy, postrzegania świata i tworzenia nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów.
Natomiast polski uczony J. Pajetka głosi niezwykle ważny pogląd. Mianowicie twierdzi, że nie ma znaczenia, że produkty czy technologie (jako metody wytwarzania) znane są gdzie indziej; dla danego społeczeństwa, które ich wcześniej nie znało, są one bez wątpienia innowacjami (…) dla analizy procesów rozwojowych bardziej słuszne jest takie rozumienie "innowacje", w których innowacją jest nie tylko to, co jest absolutną nowością w skali światowej, ale to co jest nowością dla danego społeczeństwa.


Rodzaje innowacji:
I.
- funkcyjne – zaspokajają nowe, dotychczas nieujawnione potrzeby społeczne, służąc nowym funkcjom;
- przedmiotowe – wprowadzenie nowych przedmiotów w miejsce dotychczas użytkowanych, które znacznie lepiej spełniają zadania, dla których zostały wytworzone;
- procesowe – wprowadzenie nowych metod wytwarzania, które usprawniają produkcję i czynią ją tańszą oraz przynoszą poprawę warunków pracy i środowiska;
- organizacyjne – usprawniają organizację pracy i produkcji, poprawiają stan bezpieczeństwa i higieny pracy.

II.
- antropocentryczne (fizjologiczne, funkcjonalno-morfologiczne, neuropsychiczne);
- społeczne (zmiany towarzyszące rewolucjom i ewolucjom społeczeństwa, zmiany w systemach ekonomicznych, zmiany w polityce społecznej, zmiany w organizacji i zarządzaniu);
- biotyczne (hybrydyzacja roślin i zwierząt, dobór ekotypów drzew, walka ze szkodnikami); - - techniczne (nowe maszyny i wyposażenie, nowe środki transportu).

III.
- technologiczne;
- organizacyjne;
- marketingowe.

IV.
- produktowe (dobra, usługi);
- procesowe (technologiczny, organizacyjny).

Rodzaje innowacji

KRYTERIUM PODZIAŁU RODZAJE INNOWACJI
Oryginalność zmian -oryginalne, twórcze (wynalazki, wzory użytkowe, odkrycia)-nieoryginalne, adaptowane, imitacyjne (naśladowcze, odtwórcze)
Skala wielkości - duże – strategiczne- małe- taktyczne
Źródła innowacji - zagraniczne (licencje, know-how)- krajowe
Stopień złożoności procesu innowacyjnego - sprzężone- niesprzężone
Uwarunkowania psychospołeczne - refleksyjne, uświadomione- zachodzące w sposób bezrefleksyjny- zamierzone- niezamierzone
Rodzaj wiedzy - materialna- niematerialna
Wpływ na środowisko naturalne - ekologiczne
Zakres oddziaływania -produktowe- procesowe-organizacyjne


Rodzaje innowacji.
Innowacje powinniśmy w zasadzie, nie wchodząc zbytnio w szczegóły, podzielić na dwa rodzaje:

Innowację produktową - dotyczącą wyrobów i procesów - są to wszelkiego rodzaju zmiany polegające na udoskonaleniu wyrobu już wytwarzanego przez przedsiębiorstwo, bądź na rozszerzeniu struktury asortymentowej o nowy produkt. Produkt nowy pod względem technologicznym jest to produkt, którego cechy technologiczne lub przeznaczenie różnią się znacząco od uprzednio wytwarzanych. Innowacje tego typu mogą wiązać się z całkowicie nowymi technologiami, opierać się na połączeniu istniejących technologii w nowych zastosowaniach lub też na wykorzystaniu nowej wiedzy. Innowacja produktowa została wdrożona jeśli została wprowadzona na rynek. Stosowany tu termin produkt należy rozumieć w ujęciu marketingowym, obejmującym zarówno towary jak i usługi.
Innowacje procesowe (technologiczne) - to zmiany w stosowanych przez organizację metodach wytwarzania, a także w sposobach docierania z produktem do odbiorców. Metody te mogą polegać na dokonywaniu zmian w urządzeniach lub w organizacji produkcji, mogą też stanowić połączenie tych dwóch rodzajów zmian lub być wynikiem wykorzystania nowej wiedzy. Mogą mieć one na celu produkcje lub dostarczenie nowych lub udoskonalonych produktów, które nie mogłyby być wytworzone czy też dostarczone przy pomocy metod konwencjonalnych. Celem tych metod może być także zwiększenie efektywności produkcji lub dostarczenie istniejących produktów. Jako istotną ciekawostkę przytaczamy podział innowacji jaki podaje Komisja Europejska w programie EQUAL
Podana definicja innowacji oparta jest na typologii wynikłej z ocen programów Employment i Adapt, która rozróżnia trzy typy innowacji:
innowacje zorientowane na proces będą dotyczyć rozwoju nowych metod, instrumentów i podejść jak również poprawy istniejących metod,
innowacje zorientowane na cel skoncentrują się wokół formułowania nowych celów oraz podejść w celu zidentyfikowania nowych i obiecujących kwalifikacji oraz tworzeniu nowych obszarów zatrudnienia na rynku pracy
innowacje zorientowane na kontekst odnoszą się do struktur politycznych i instytucjonalnych. Będą one dotyczyć rozwoju systemu na rynku pracy.



2. Źródła innowacji, innowacyjność.

Zródla innowacji
Ze względu na źródło, innowacje możemy podzielić na:
1. innowacje zagraniczne ~ innowacje te są przyjmowane z zagranicy; nalezy tu zaliczyc
innowacje zakupywane w postaci licencji i know-how oraz oparte na naśladownictwie;
2. innowacje krajowe - krajowym źródłem innowacji może być np. przedsiębiorstwo wyróżnić więc można:

- innowacje sugerowane przez własny dział badan,
- innowacje proponowane przez personel zatrudniony poza działem badań.


Źródła innowacji:

Źródłem innowacji jest wszystko to, co inspiruje człowieka do procesu zmian. A zatem źródłem innowacji jest środowisko stymulujące procesy zmian, pozwalające człowiekowi w sposób kreatywny reagować na zmieniające się otoczenie.


Z punktu widzenia kraju

wewnętrzne
własne badania naukowe
działalność wynalazczo-racjonalizatorską

zewnętrzne
licencje, know-how
import nowoczesnych maszyn i urządzeń
inne formy transferu wiedzy, jak wspólne przedsięwzięcia naukowe i produkcyjne

Z punktu widzenia przedsiębiorstwa


wewnętrzne
działalność sfery B + R
prowadzenie badań marketingowych rynku krajowego i zagranicznego
wykorzystanie metod gromadzenia pomysłów, np.: "burzy mózgów"
stymulowanie kreatywności pracowników i kierownictwa

zewnętrzne
wyniki badań naukowych i technicznych prowadzonych w uczelniach i instytutach naukowo- badawczych
Licencje, know-how, wspólne przedsięwzięcia, konferencje naukowe, publikacje, targi i wystawy, transfer pracowników, doradztwo firm konsultingowych




SIEDEM ŹRÓDEŁ OKAZJI DO INNOWACJI WG DRUKERA

*nieoczekiwane powodzenie, nieoczekiwane niepowodzenie, nieoczekiwane zdarzenie zewnętrzne
*niezgodność między rzeczywistością a wyobrażeniami o niej
*innowacja wynikająca z potrzeby procesu
*zmiany w strukturze przemysłu lub strukturze rynku
*demografia (zmiany w populacji)
*zmiany w postrzeganiu, nastrojach, wartościach
*nowa wiedza





Definicja innowacyjności
Innowacyjność, którą postrzega się jako proces, którego wynikiem jest innowacja. Nieznany wcześniej produkt danego przedsiębiorstwa jest wynikiem jego innowacyjności. Jeśli zostanie wdrożony w praktyce stanie się innowacją. Innowacyjność jest więc zdolnością zastosowania aktu kreatywności, nowych idei, wynalazków, czego wynikiem jest innowacja.
Przez innowacyjność rozumie się "zdolność przedsiębiorstw do tworzenia i wdrażania innowacji oraz faktyczną umiejętność wprowadzania nowych i zmodernizowanych wyrobów, nowych lub zmienionych procesów technologicznych lub organizacyjno - technicznych". Natomiast innowacyjność gospodarki to zdolność podmiotów gospodarczych do ustawicznego poszukiwania i wykorzystania w praktyce nowych wyników badań naukowych, prac badawczo - rozwojowych, nowych koncepcji, pomysłów i wynalazków. Można też ogólnie stwierdzić, że innowacyjność gospodarki jest wynikową innowacyjności poszczególnych podmiotów gospodarczych, jakimi są przedsiębiorstwa.
3. Modele innowacyjne. ?????????????????

Główne rodzaje modeli procesu innowacji –modele: liniowe i interakcyjne.

3.1. Są to modele liniowe. Model linowy jest logiczny wyraźnie przedstawiający funkcje poszczególnych podmiotów uczestniczących w procesach innowacji. W modelu liniowym podkreśla się role potrzeb klienta i marketingu jako inicjatora nowych pomysłów powstających w ścisłej relacji z konsumentami. W ramach tego modelu ustalone są liniowe powiązania marketingu, B+R i produkcji zorientowanej na klienta.

Model podażowy
Badania i Rozwój (BiR) - Produkcja - Marketing - Klient
Model popytowy
Marketing - Badania i Rozwój (BiR) - Produkcja - Klient



3.2. Fazy procesu innowacji w modelu liniowym
Badania podstawowe --- Badania stosowane --- prace rozwojowe --- wdrożenie innowacja --- rynek dyfuzja

3.3 Model interakcyjny



4. Pięć przypadków pojawienia się innowacji według J. Schumpetera.

l) wprowadzenia nowego towaru, którego konsumenci i użytkownicy jeszcze
nie znają. Zaliczyć tu trzeba także wprowadzenie nowego gatunku lub odmiany towaru znajdującego się juz na rynku,
2) wprowadzenia nowej metody produkcji, która nie została jeszcze wypróbowana w praktyce określonej gałęzi produkcji, do której się odnosi,
3) otwarcia nowego rynku, na którym określona gałąź produkcji nie była jeszcze obecna niezależnie od faktu, czy rynek taki juz istniał czy tez dopiero jest tworzony,
4) zdobycia nowego źródła surowców lub półfabrykatów również niezależnie od faktu, czy jest to źródło funkcjonujące wcześniej, czy tez jest dopiero stworzone,
5) przeprowadzenie nowej organizacji procesów gospodarczych tak w produkcji jak i w sferze cyrkulacji towarów. Do tej grupy można zaliczyć np. stworzenie sytuacji monopolistycznej lub oligopolistycznej albo złamanie monopolu.



5. Istota zarządzania innowacjami.

Zarządzanie innowacjami jest poszukiwaniem, opartym na posiadanych zasobach, takich rodzajów innowacji, które powodują, że proces innowacji staje się bardziej efektywny w konfrontacji z wyzwaniami, jakie stawiają przed organizacją rynek, konkurencja, klient.

Współczesne zarządzanie innowacjami charakteryzuje się:
v Orientacją rynkową uwzględniającą oczekiwania klienta oraz konkurencję;
v Rozwiniętymi relacjami występującymi pomiędzy nauką, innowacjami a gospodarką, wymieniona triada jest systemem dynamicznym – interakcyjnym;
v Wysoką innowacyjnością organizacji zarówno przedsiębiorstwa, regionu jak i państwa. Jest to system dynamiczny uwzględniający z swoim działaniu elastyczność, adaptacyjność, efektywność i szybkość. Przedsiębiorstwo, tak jak i region i państwo, powinno być wrażliwe na innowacje i skłonne do wprowadzenia zmian traktowanych jako szanse;
v Ujmowaniem procesu innowacji jako złożonego mechanizmu społecznego, ekonomicznego i technologicznego, którego rezultatem są określone rodzaje innowacji;
v Rozwiniętymi powiązaniami układu podmiotowego (przedsiębiorstwo, region, państwo, nauka, zagranica) z układem przedmiotowym (otoczenie, informacje, decyzje, procesy, strategie);
v Kreowaniem modelu sieci uwzględniającej trzy wzajemne powiązane elementy: podmioty, działania i zasoby. Ich wzajemne relacje wspomagane technologią informacyjną powinny stymulować rozwój innowacji;
v Tworzeniem systemu informacji dla potrzeb organizacji dla wszystkich faz procesu innowacji oraz organizacji realizujących i wdrażających innowacje;
v Kreowaniem w organizacjach czynników stymulujących rozwój innowacji, takich jak informacja i wiedza. Przejawem ich rozwoju jest powstawanie nowych pomysłów oraz efektywność przetwarzania ich w innowacje produktowe, procesowe, usługowe.

Zarządzanie innowacjami jest procesem ukierunkowanym na rozwój organizacji poprzez nowe produkty, procesy i usługi. Niezależnie od rodzaju działalności organizacji zadaniem innowacji jest umożliwienie uzyskania przez organizację przewagi konkurencyjnej. Problem ten odnosi się również do organizacji niedochodowych, jak np. policja, system edukacyjny, służba zdrowia. Również tam istnieje konkurencja, zaś rola innowacji polega na zdobywaniu lepszej pozycji w zwalczaniu przestępstw, chorób czy też niskiego poziomu kształcenia.

6. Fazy zarządzania procesem innowacyjnym. ????????????

Fazy procesów innowacyjnych - Z punktu widzenia gospodarki proces innowacyjny będzie obejmował trzy fazy:
1. badania podstawowe
2. nadania stosowane
3. badania rozwojowe

Badania podstawowe - działalność zmierzająca do odkrycia nowych prawidłowości lub zasad metodologicznych. Celem badań podstawowych jest osiągnięcie postępu wiedzy w danej dziedzinie przez odkrycie nowych prawd, twierdzeń, reguł, itp.

Badania stosowane - dotyczą sprawdzenia możliwości wykorzystania rezultatów badań podstawowych. Polegają one na wykorzystaniu osiągnięć wiedzy dla ułatwienia jakiegoś zadania praktycznego w zakresie techniki, technologii, organizacji.

Prace rozwojowe (wdrożenia, inwencje) to systematycznie prowadzone prace czerpiące z zasobu istniejącej wiedzy powstałej w wyniku badań i praktyki mające na celu wytwarzanie nowych materiałów, wyrobów i urządzeń instalowanie nowych procesów, systemów usług oraz istotne usprawnienia tych, które są już wytwarzane lub zainstalowane.

Fazy procesu zarządzania innowacjami:

• pierwsza: analiza makro- i mikrootoczenia firmy, pozwalająca na zebranie informacji o potencjalnym popycie na innowacje. Informacjami tymi są zidentyfikowane potrzeby klientów, rezultaty przeprowadzonych badań marketingowych, zachowania konkurentów itp. Wszystkie te czynniki stanowią zbiór informacji, na który organizacja musi odpowiedzieć.

• druga: wybór projektów realizacji - na podstawie zebranych w fazie pierwszej informacji trzeba wybrać te projekty innowacji, do realizacji, których firma będzie posiadała odpowiednie zasoby. Nawet organizacja z największymi zasobami nie może robić wszystkiego, więc istotą sprawy jest wybranie tych możliwości, które dają największe szanse zbudowania przewagi konkurencyjnej;

trzecia: działalność badawczo-rozwojowa - po wybraniu określonej opcji organizacja musi zapewnić właściwe zasoby do jej realizacji. Może tego dokonać albo poprzez działalność badawczo-rozwojową, albo poprzez transfer technologii. Może to być proste zadania polegające na zakupie potrzebnych zasobów, albo wykorzystaniu wyników już przeprowadzonych badań, ale może tez wymagać złożonego procesu badawczo-rozwojowego.
• czwarta - piąta: wdrożenie innowacji - wreszcie organizacje muszą wdrożyć innowację – przeprowadzając ją od pomysłu poprzez poszczególne fazy aż do wdrożenia – w formie nowego produktu czy usługi na rynek zewnętrzny lub w formie nowego procesu, czy metody wewnątrz organizacji.
7. Czynniki warunkujące procesy innowacyjne.

Klasyfikacja czynników warunkujących procesy innowacyjne

Nazwa czynnika - Znaczenie czynnika

Zasób wiedzy naukowej i technicznej, potencjał badawczo-rozwojowy - Określa podstawy działalności innowacyjnej, stanowi ważne źródło innowacji

Strategia rozwoju nauki i techniki, polityka innowacyjna - Wytycza kierunki tego rozwoju, decyduje o wysokości nakładów na B+R, systemie kształcenia

Studium rozwoju społeczno ekonomicznego kraju, struktura gospodarki - Warunkuje ogólny kształt mechanizmu innowacyjnego i stopień uzależnienia danej gospodarki od importu myśli technicznej

System funkcjonowania gospodarki - Decyduje o konkretnym obliczu mechanizmu innowacyjnego, o jego efektywności

Czynniki socjopsychologiczne i kulturowe - Zawierają ważne motywy działalności innowacyjnej (ambicjonalne, prestiżowe)

Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstwa są różnorodne i można je ogólnie
podzielić na czynniki zewnętrzne, czyli pochodzące z otoczenia firmy oraz wewnętrzne,
kształtujące się na poziomie firmy. Do czynników zewnętrznych zalicza się cztery główne
elementy:
− rynek,
− uwarunkowania społeczne i kulturowe
− sfera B+R
− uwarunkowania ekonomiczne, prawne, polityczne

Do czynników determinującymi innowacyjność należy zaliczyć popyt (np. jego rozmiary, tempo wzrostu, zaawansowanie technologiczne), a także strukturę przemysłową (np. liczba i wielkość przedsiębiorstw, konkurencja, bariery wejścia) oraz zdolność technologiczną gospodarki, do której zaliczamy kapitał ludzki, zakres prowadzonych badań naukowych i wdrożeń, wydatki na B+R. Istotny wpływ na wzrost innowacyjności będzie miała również polityka gospodarcza państwa

8. Cztery generacje metod zarządzania innowacjami.


9. Innowacyjność przedsiębiorstw w Polsce. ???????????????

INNOWACJE W POLSCE...
Wskaźnik udziału nakładów, w poszczególnych latach, na naukę wynosił w Polsce:
1996 = 0,8%, 2000 = 0,67%, 2001 = 0,65% PKB
W UE przekracza 1,9 PKB

Udział środków przedsiębiorstw w nakładach na B+R wynosi około 35% wydatków całkowitych. Reszta pochodzi ze środków publicznych.

W UE jest całkowicie odwrotnie - tylko 1/3 środków pochodzi ze środków publicznych a 2/3 to udział przedsiębiorstw.

Finansowanie innowacji w Polsce.
W ramach Narodowej Strategii Spójności, w okresie 2007-2013 Polska otrzyma od Unii Europejskiej ponad 67 mld euro. Środki te będą wdrażane przy pomocy 5 programów krajowych: Infrastruktura i Środowisko (obecnie oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską), Kapitał Ludzki, Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej i Pomoc Techniczna oraz 16 regionalnych programów operacyjnych.
W ramach POIG – program operacyjny innowacyjna gospodarka będzie realizowane 9 priorytetów:
1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii
2. Infrastruktura sfery B+R
3. Kapitał dla innowacji
4. Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
5. Dyfuzja innowacji
6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
7. Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji
8. Społeczeństwo informacyjne – zwiększanie innowacyjności gospodarki
9. Pomoc techniczna



10. Zakres polityki rządu i jego instrumenty.


Polityka innowacyjna rozumiana według standardów międzynarodowych jest jako jedna z polityk gospodarczych, która obejmuje m.in. następujące obszary:
- wzmacnianie powiązań w narodowym systemie innowacji,
- - kształtowanie i rozbudowywanie zdolności do wprowadzania innowacji, zarówno w dziedzinie techniki i technologii jak i organizacji i edukacji,
- optymalne wykorzystanie innowacji jako podstawowego czynnika wzrostu gospodarczego oraz zwiększającego liczbę trwałych miejsc pracy, - dokonywanie strukturalnych zmian technicznych, technologicznych i jakościowych w przemyśle,
- wykorzystanie współpracy międzynarodowej oraz procesów globalizacji w gospodarce.


11. Finansowanie innowacji w Polsce.

W ramach Narodowej Strategii Spójności, w okresie 2007-2013 Polska otrzyma od Unii Europejskiej ponad 67 mld euro. Środki te będą wdrażane przy pomocy 5 programów krajowych: Infrastruktura i Środowisko (obecnie oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską), Kapitał Ludzki, Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej i Pomoc Techniczna oraz 16 regionalnych programów operacyjnych.
W ramach POIG – program operacyjny innowacyjna gospodarka będzie realizowane 9 priorytetów:
1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii
2. Infrastruktura sfery B+R
3. Kapitał dla innowacji
4. Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
5. Dyfuzja innowacji
6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
7. Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji
8. Społeczeństwo informacyjne – zwiększanie innowacyjności gospodarki
9. Pomoc techniczna

12. Koncepcje tworzenia regionalnych strategii innowacyjności.
W Polsce jednym z działań, które mają ma na celu zwiększenie innowacyjności, jest opracowanie i wdrożenie regionalnych strategii innowacji (RSI). Pierwsze prace związane z przygotowaniem tego typu dokumentów zostały rozpoczęte w 2002 r. w pięciu województwach. Do końca 2004 r. strategie takie opracowało już 15 województw14. Kolejnym wyzwaniem, przed którym stoją polskie regiony jest realizacja zapisów, które znalazły się w przygotowanych przez nie projektach.
W krajach „starej” Unii przygotowane zostały 104 takie strategie Systemy innowacyjne poszczególnych krajów różnią się od siebie. Nie jest zatem możliwe bezpośrednie przenoszenie rozwiązań innych państw, gdyż każdy z systemów powstaje i funkcjonuje w innym specyficznym dla siebie otoczeniu16. Sugerowana jest jednak analiza rozwiązań stosowanych w innych regionach. Tego typu działanie umożliwia, wskazanie kilku czynników, które wydają się być ważnymi warunkami dobrego i skutecznego procesu tworzenia systemu innowacyjnego w danym regionie. Analiza tychże dokumentów może pomóc w lepszym wdrażaniu projektów RSI w Polsce.
Analizując projekty RIS można dojść do wniosku, iż warunkiem niezbędnym dla sukcesu proponowanych strategii działania jest realizacja poniższych warunków
- projekt zostanie przeprowadzony w kompletny i efektywny sposób (przy współpracy wielu podmiotów),
- strategie i szczegółowe działania będą wynikiem szerokich konsultacji zainteresowanych stron,
- spotkania i dyskusje powinny odbywać się regularnie i być uwzględnione w strukturze wydatków programu,
- efekty projektu nie mogą być jednorazowym rozwiązaniem, lecz powinny mieć charakter długofalowej koncepcji długofalową koncepcją.
Warto zauważyć, iż sposób realizacji strategii wzrostu innowacyjności jest determinowany przez kształt polityki regionalnej danego państwa. Ważnym elementem powinny być mechanizmy współpracy oraz źródła koofinansowania (te częściowo zależne są od władz centralnych). Obecnie część słabszych ekonomicznie krajów UE stara się powiązać nowoczesne technologie z tradycyjną strukturą gospodarowania. Takie podejście wydaje się być również wskazane dla Polski. Pozwala ono uzyskać w krótkim czasie efekty innowacyjne, choć nie muszą one być spektakularne. Warto podkreślić, iż aktualnie następuje zmiana paradygmatu dotyczącego rozwoju regionalnego. Od podejścia związanego z rozwojem infrastruktury przechodzi się obecnie do koncepcji powiązanych z rozwojem kapitału ludzkiego. Analiza RSI, które przyniosły wymierne efekty wykazuje, że ich sukces został osiągnięty dzięki oparciu się na procesach rozwijających kapitał ludzki oraz na partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP)18. Jak wspomniano wcześniej, metodologia tworzenia RSI kładzie duży nacisk na tworzenie konsensusu pomiędzy poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi w procesy innowacyjne. W Polsce można zauważyć, iż rozkład akcentów w ramach RSI położony jest przede wszystkim na sferę badawczo-naukową z niewystarczającą reprezentacją środowisk biznesowych. Konieczne wydaje się stworzenie mechanizmów, które pozwolą zwiększyć udział przedsiębiorców w kreowaniu nowych rozwiązań. Pozwoliłoby to zapewne na polepszenie przepływu informacji pomiędzy obiema stronami (tzn. biznesem i nauką).
Działania w zakresie wzmocnienia współpracy pomiędzy nauką i biznesem powinny skoncentrować się na kilku obszarach
- stymulowaniu dialogu pomiędzy nauką i biznesem,
- identyfikacji barier („wąskich gardeł”) występujących po stronie jednostek naukowych, które ograniczają angażowanie się środowiska naukowego we współpracę z biznesem,
- stymulowaniu przedsiębiorstw międzynarodowych do szerszego angażowania się we współpracę z lokalnym środowiskiem gospodarczym i naukowym20.
Prace nad przygotowaniem regionalnych strategii innowacyjnych należy przede wszystkim zacząć od zdefiniowania regionu innowacyjnego. W literaturze można spotkać się z kilkoma podstawowymi elementami definiującymi region tego typu
- na danym obszarze występuje potencjalna innowacyjność firm, która znajduje swoje odbicie w umiejętności tworzenia przez nie środowiska współpracy,
- istnieje środowisko wspierania innowacyjności (prawo, regulacje administracyjne, struktury otoczenia biznesu)
- określone zostały„zasady gry” w regionie.
Do ważnych czynników RSI zaliczyć należy ponadto publiczną sferę badań i rozwoju (do której zaliczyć można: szkoły wyższe i instytucje badawcze – jednostki badawczo-rozwojowe (JBR)) oraz centra innowacji, które pośredniczą w transferze technologii.
Podsumowując powyższy wątek można stwierdzić, że w Polsce do elementów składowych RSI zaliczamy22:
- władze administracyjne i samorządowe regionu,
- agencje rozwoju regionalnego,
- wyższe uczelnie, instytuty badawczo-rozwojowe,
- regionalne organizacje wspomagania innowacyjności,
- instytucje finansowe,
- firmy produkcyjne i usługowe,
- międzynarodowe organizacje i instytucje tzw. pomostowe,
- inne organizacje związane z rozwojem innowacyjności.
Aby być w stanie stworzyć RSI, sieć wymienionych wyżej instytucji musi stanowić układ połączonych ze sobą podmiotów, skupionych wokół jednego celu, którym jest osiągnięcie jak największych korzyści z wdrażania innowacji.

13. Założenia Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego.


14. Idea tworzenia klastrów.



W klastrze, wielkie i małe przedsiębiorstwa osiągają znacznie więcej niż gdyby miały pracować same, dzięki sieci związanych przedsiębiorstw, dostawców, usług, instytucji akademickich oraz producentów skoncentrowanych na tym samym obszarze. Koncentracja wspomaga tworzenie nowych przedsiębiorstw, produktów oraz nowych miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanych, dobrze opłacanych pracowników. Klastry stanowią o sile każdej gospodarki narodowej, regionalnej, stanowej, a nawet wielkomiejskiej, głównie w krajach gospodarczo rozwiniętych.
Organizacja regionalnych przedsiębiorców w formie klastra umożliwia im, by zamiast indywidualnej walki o klienta wzmacniali swoją konkurencyjność poprzez wspólne działanie.


15. Parki naukowo-technologiczne. Razz Razz Razz Laughing Laughing Wink


Post został pochwalony 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
=justka:]=
Student



Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z RzEsZoWa /tymczasowo

PostWysłany: 08 Sty 2009, Czw 21:23    Temat postu:

do 15 Parki naukowo-technologiczne

W większości rozwiniętych gospodarek rynkowych parki naukowo-technologiczne stanowią ważny, a często integralny składnik tzw. infrastruktury innowacyjności. Park technologiczny to wyodrębniony kompleks budynków i urządzeń zapewniających właściwą bazę infrastrukturalną dla prowadzenia działalności gospodarczej opartej na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych. Istnienie parku technologicznego ma na celu tworzenie warunków do wykorzystania naukowego i gospodarczego potencjału regionu. Charakterystyczne dla parków technologicznych jest skupienie na jednym terenie zarówno ośrodków badawczo- rozwojowych, jak i małych i średnich przedsiębiorstw zainteresowanych inwestowaniem w nowe technologie oraz produkty i usługi innowacyjne. Koncentracja ta stwarza korzystne warunki do rozwijania współpracy pomiędzy sferą badawczo-rozwojową a inwestorami zainteresowanymi wdrażaniem lub komercjalizacją wyników badań naukowych. Zaletą inwestowania w parkach technologicznych jest ponadto uzyskanie dostępu do tanich gruntów i obiektów przemysłowych ulokowanych w atrakcyjnych częściach regionu (miasta) oraz specjalistycznej kadry i profesjonalnej obsługi dostępnej na miejscu. Przedmiotem działania instytucji zarządzającej parkiem jest odpowiednie zagospodarowanie terenu, sprzedaż i wynajem nieruchomości oraz maszyn i urządzeń biurowych, a także doradztwo w zakresie komercjalizacji wyników prac badawczych i naukowych przez przedsiębiorstwa. Ponadto spółka prowadząca park inicjuje działania promocyjne na rzecz parku oraz funkcjonujących tam podmiotów, jak również podejmuje współpracę z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami proinnowacyjnymi. Powodzenie tego typu inwestycji uzależnione jest w dużym stopniu od obecności i zaangażowania ośrodków akademickich i badawczo-naukowych. Stąd też lokalizacja parku technologicznego uzależniona jest bezpośrednio od usytuowania ośrodków akademickich i badawczych. Najczęściej parki technologiczne tworzone są w regionach posiadających placówki o wysokim poziomie naukowym oraz cechujących się wysokim poziomem przedsiębiorczości. Podstawowym źródłem finansowania parków technologicznych są przychody z prowadzonej działalności. Za pierwszy polski park technologiczny należy uznać Poznański Park Naukowo-Technologiczny. Funkcjonuje on od maja 1995 roku w ramach działalności statutowej i gospodarczej Fundacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. W połowie 2005 roku funkcjonowało łącznie 27 inicjatyw parkowych, spośród których
8 realizuje w pełnym zakresie działalność statutową, włącznie z udostępnianiem powierzchni i usług wspierających dla firm. Są to:


1) Poznański Park Naukowo-Technologiczny,
2) Krakowski Park Technologiczny,
3) Wrocławski Park Technologiczny
4) Park Naukowo-Technologiczny w Koszalinie,
5) Szczeciński Park Naukowo-Technologiczny,
6) Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni,
7) Bełchatowsko-Kleszczowski Park Przemysłowo-Technologiczny,
Cool Toruński Park Naukowo-Technologiczny.




od kolegów z gr:)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
medevil
Licencjat



Dołączył: 24 Mar 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ARCUS

PostWysłany: 09 Sty 2009, Pią 9:08    Temat postu:

„GENERACJE” METODY ZARZĄDZANIA B+R

W teorii i doświadczeniach praktyki wyodrębnia się cztery „generacje” metod zarządzania B+R:
- W latach 1950-1960 dominowała tendencja do wyraźnego rozgraniczenia pomiędzy działalnością produkcyjno-handlową a działalnością B+R. Program B+R był zwykle wewnętrzną sprawą wydziału czy laboratoriów B+R, a ocena jego rezultatów była oderwana od praktycznego jej zastosowania.
- W latach 1970-1980 powiązanie między działalnością B+R a pozostałą działalnością firmy czy branży opierało się na zleceniach i kontraktach. W konsekwencji programy B+R w tych latach zmieniały swoja orientacje odpowiadając na realne potrzeby firmy, co decydowało także o skróceniu ich horyzontu czasu. Obok ustanowiono system projektów w dziedzinie zaawansowanych technologii, które były przedmiotem kontraktu różnych szczebli zarządzania.
- Metody trzeciej „generacji” pojawiły się w końcu lat osiemdziesiątych i zakładały integracje programu B+R ze strategia firmy. Strategia decyduje w tym przypadku o realizacji celów firmy i zadań wszystkich jej jednostek. Wewnątrz przedsiębiorstwa stosuje się system ofert i przetargów, a znaczna cześć projektów ma międzyfunkcyjny, a więc aktywizuje różne zakresy działalności przedsiębiorstwa. Zarządzanie przedsiębiorstwa oparte jest na zintegrowanym systemie informatycznym.
- Czwarta „generacja” sprowadza się do koordynacji działalności B+R nie tylko w ramach firmy, ale podejmuje próbę tworzenia sieci z jej partnerami zewnętrznymi, wspomaganej sieciowym systemem informatycznym. Struktury te określa się jako „wirtualne laboratoria B+R” .

Co oznacza pojęcie park technologiczny ?

Wg definicji park naukowo-technologiczny jest to inicjatywa oparta na własności, spełniająca określone kryteria jak: formalne i funkcjonalne powiązania z uczelniami wyższymi czy głównymi centrami badawczymi, czy też inicjacja transferu technologii, poprzez eliminację opóźnienia czasowego pomiędzy innowacją a produkcją nowych wyrobów w środowisku naukowo-badawczym bądź zapewnienie środków zachęty kreowania i rozwoju przemysłu zawansowanych technologii
w danym regionie dla poprawy sytuacji gospodarczej i zmniejszenia bezrobocia. Park naukowo - technologiczny jest organizacją zarządzaną przez wykwalifikowanych specjalistów, której celem jest podniesienie dobrobytu społeczności, poprzez promowanie kultury innowacji i konkurencji wśród przedsiębiorców i instytucji opartych na wiedzy.


Co jest celem parków naukowo technologicznych i co jest głównym zadaniem ?
Celem jest wzrost innowacyjności, zwiększenie efektywności wykorzystania wyników prac naukowo-badawczych i rozwojowych dla potrzeb praktyki gospodarczej i społecznej. Głównym zadaniem parku jest tworzenie środowiska innowacyjnego, zwiększającego dynamikę rozwoju regionu.


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez medevil dnia 09 Sty 2009, Pią 9:37, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum .....::::: Politechnika Rzeszowska :::::..... Strona Główna -> IV ZD / IVZD Materiały Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin